Rodzaje szkła stosowanego w lusterkach

Poniżej zaprezentujemy rodzaje zwierciadeł jakie występują we wkładach do lusterek samochodowych.

W lusterkach samochodowych stosowane są zazwyczaj trzy rodzaje szkła:
- szkło płaskie
- szkło sferyczne
- szkło asferyczne.

Szkło płaskieoddaje obraz rzeczywisty. Odbicie pozostaje nie zmienione. Pole widzenia kierowcy jest ograniczone w porównaniu do zwierciadeł wypukłych. Od dłuższego czasu nie jest już montowane oryginalnie. Powoli wychodzi z użycia.

Szkło sferyczne jest to szkło panoramiczne (wypukłe). Zakres pola widzenia jest dużo większy niż w szkle płaskim, co wpływa na bezpieczeństwo. Szkło to lekko oddala obraz. 

Szkło asferyczne jest to szkło wypukłe, aczkolwiek mocniej zagięte. Charakterystyczna jest w nim pionowa linia. Posiada ono największy zakres pola widzenia w porównaniu do szkła sferycznego i płaskiego. Jest to zwierciadło składające się z dwóch sfer, przez co likwiduje nam tzw. "martwe pole". 

Wszystkim klientom doradzamy by wybierali zawsze ten sam rodzaj szkła, który się posiadało tzn. jeśli było sferyczne to bierzmy sferyczne, jeśli płaskie to płaskie. Przyzwyczajenie odgrywa bardzo dużą rolę, a w tym przypadku chodzi głównie o bezpieczeństwo na drodze.
Osoby, które jeździły wcześniej ze szkłem wypukłym będą bardzo narzekały, gdy zamontowane zostanie szkło płaskie. Będzie im się wydawało, iż szkło przybliża itp. 

Natomiast w przypadku zmiany ze szkła płaskiego na asferyczne. Często trudno jest przestawić się na obraz, który jest oddalony (co może mieć wpływ na cofanie lub parkowanie). W dodatku często osoby te twierdzą, iż szkła wypukłe zniekształcają im obraz.

Poniżej zamieściłem porównanie zwierciadeł w praktyce. Widać na nim jakie są różnicę w widoczności na poszczególnych zwierciadłach. Aczkolwiek nie da się tak naprawdę pokazać wszystkich zalet szkła asferycznego, gdy samochód stoi w miejscu. Właściwości szkła asferycznego widoczne są dopiero na drodzę, gdy np. zobaczymy motocyklistę o wiele szybciej niż w zwierciadle sferycznym lub płaskim. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz